Unge kulturutviklere – en veileder for medvirkning

Foto: David Jensen / Jensen Media AS

Hvordan kan barn og unge få en reell stemme i utformingen av kultur- og fritidstilbud i sitt eget lokalmiljø? Det spørsmålet ligger til grunn for prosjektet «Unge kulturutviklere», et samarbeid mellom NODA – Nordnorsk design- og arkitektursenter og Kupa.

Prosjektet utforsker hvordan tjenestedesign kan brukes som metode for medvirkning, og hvordan man kan utvikle et verktøy for kommuner, skoler og organisasjoner som ønsker å involvere unge i lokale beslutninger.

En ny måte å involvere på

«Unge kulturutviklere» starter opp i februar og pågår over ni måneder, fordelt på tre faser. I den første fasen etableres prosjektgruppen: NODA ved Theodor Bjerke fungerer som prosjektleder, mens Kupa ved Tor Åge Vorren har rollen som prosjektleder i samarbeid. Sammen bidrar de med kompetanse innen tjenestedesign, prosessledelse og grafisk design.

Målet med prosjektet er å utvikle en metode og et konsept som fungerer på tvers av alder og bakgrunn – et verktøy som gjør det enkelt å hente inn kunnskap, erfaringer og ideer direkte fra barn og unge.

Foto: David Jensen / Jensen Media AS

Fra idé til virkelighet

Fra mai til september testes modellen i praksis gjennom workshops i Tromsø, Harstad og Finnsnes. Teamet besøker skoler, ungdomsklubber og aktivitetstilbud for barn og unge i alderen 7–26 år, og gjennomfører prosesser for å kartlegge hvilke fritids- og kulturtilbud som finnes, og hva som mangler.

– Det som overrasker meg mest er at vi kan kjøre samme prosess med niåringer som med 26-åringer. Du trenger ikke lage to forskjellige opplegg – det justerer seg selv underveis, forteller Tor Åge Vorren.


En prosess som engasjerer

Workshopene er bygget opp i to deler. Først kartlegger deltakerne dagens tilbud – hva som finnes, hva som fungerer, og hva som ikke er tilgjengelig, for langt unna eller for dyrt. Deretter går de over til en mer kreativ del der de utvikler egne ideer til nye aktiviteter og tilbud. Gjennom idekort beskriver de forslagene sine, hva som trengs for å realisere dem, og hvordan aktivitetene kan se ut i praksis.

– Vi opplever en enorm kreativitet og engasjement, forteller Kupa. Når man legger til rette for at barn og unge kan uttrykke seg på sine egne premisser, får man frem ideer som treffer behovene i lokalmiljøet på en helt annen måte.

Foto: David Jensen / Jensen Media AS

Et verktøy for fremtiden

Prosjektet er nå i sluttfasen, der arbeidet med en veileder står sentralt. Denne gjøres offentlig tilgjengelig av Kulturtanken og fungerer som et praktisk verktøy for kommuner, skoler og organisasjoner som ønsker å kartlegge, styrke og utvikle fritids- og kulturtilbud for barn og unge.

Veilederen inneholder forslag til øvelser, tips til gjennomføring, grafisk profil og råd om hvordan man kan samle inn og bruke data fra workshopene.

– Dette blir et verktøy for lokaldemokrati og innbyggermedvirkning, sier Theodor Bjerke i NODA. Vi ser at fritids- og kulturtilbud i dag ofte blir mindre tilgjengelige – enten fordi de er for dyre, for få, eller rett og slett ikke treffer unge godt nok. Denne metoden hjelper oss å nå ut til de som faller utenfor.

Et prosjekt som inspirerer til handling

Gjennom «Unge kulturutviklere» viser samarbeidet mellom NODA, Kupa og Tor Åge Vorren hvordan designmetodikk kan brukes til sosial innovasjon og inkludering. Ved å sette barn og unge i sentrum av prosessen får man både bedre innsikt og sterkere eierskap til resultatene.

– Når unge blir lyttet til og får påvirke, blir de ikke bare deltakere – de blir medskapere av sitt eget lokalmiljø, sier Theodor Bjerke.

Og det er nettopp det som er kjernen i prosjektet: å gi unge reell påvirkningskraft i utformingen av fremtidens kultur- og fritidstilbud.

Foto: David Jensen / Jensen Media AS

Neste
Neste

Strukturert strategiutvikling med Polarkonsult