Strukturert strategiutvikling med Polarkonsult
Foto: FRAMINORD - Fra venstre Helene Lund Engebø (Kupa), Ole Andreassen (Polarkonsult), Arne Markussen (Polarkonsult), Erik Sælen (Kupa), Realf Hansen (Kupa), Cankut Demirkol (Polarkonsult), Lars Vollen (Polarkonsult)
fs
Polarkonsult står foran viktige veivalg for å styrke sin posisjon i markedet. Sammen med Kupa har selskapet de siste månedene jobbet systematisk med å kartlegge tjenester, se på nye muligheter og legge et tydelig grunnlag for framtidig vekst.
Metodikk som gir verdi
Kupa har bidratt med struktur og metodikk i prosessen. Gjennom verktøy som SWOT-analyse, kombinert med KI-støttede vurderinger av politiske, sosiale og kulturelle faktorer, har Polarkonsult fått et tydeligere bilde av både interne styrker og eksterne drivkrefter.
– Vår rolle er å stille de rette spørsmålene, organisere innsikten og gjøre det enklere å ta gode valg, sier Helene Lund Engebø i Kupa. – Det endelige dokumentet vi leverer er viktig, men den største verdien ligger i diskusjonene og prioriteringene som skjer underveis.
Foto: FRAMINORD
Konkret nytte for Polarkonsult
For Polarkonsult handler prosessen om å bruke tiden mest mulig effektivt på de områdene som gir størst verdi fremover.
– Vi er i en fase der vi vurderer både designavdelingen og den videre strategien, forklarer Cankut, Head of Ship Design i Polarkonsult. – Gjennom workshopene har vi fått analysert tjenestene våre grundig. Kupa hjelper oss å se hvor vi skaper mest verdi i dag, og hvordan vi kan rigge oss for å møte framtidens behov.
Han trekker fram at Kupa tilfører et utenfra-blikk som skaper ny innsikt:
– Vi er tett på markedet hver dag. Kupa ser ting fra utsiden, og det gir oss et nytt perspektiv på hvordan vi kan prioritere. Det gjør at vi kan ta bedre beslutninger, og få ideer raskere fra tanke til handling.
Strategi som kan omsettes i praksis
Strategiarbeidet legger grunnlaget for hvor Polarkonsult skal være om 3–5 år, og hvordan organisasjonen må rigges for å komme dit. Erfaringene fra denne prosessen gjør det enklere å ta tak i neste strategiske satsing, og gir selskapet et tydeligere bilde av hvor ressursene gir best effekt.
– Når en organisasjon får trent på denne typen prosesser, blir det enklere å bygge videre og skape vekst. Da kan fokuset ligge på å utvikle og gjennomføre strategien, sier Engebø.
Foto: FRAMINORD